Εργαστήρι Κεραμικής

Εργαστήρι Κεραμικής

Ανάμεσα στο λόφο του Ίππιου Κολωνού, του όρους Αιγάλεω και του Ελαιώνα, στην ιστορική περιοχή της Ακαδημίας Πλάτωνος και δίπλα στο πάρκο της Ακαδημίας, το ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΚΕΡΑΜΙΚΗΣ εδώ και είκοσι χρόνια συνεχίζει την παράδοση της αρχαιότερης τέχνης, της κεραμικής.

Καθημερινά υποδέχεται, στον 400 τ.μ. έκτασης χώρο του, σχολεία όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, δίνοντας την ευκαιρία στους μαθητές να δουν, να αγγίξουν, να δημιουργήσουν και να ψυχαγωγηθούν.

Τα προγράμματά μας διεξάγονται καθημερινά και ο δάσκαλος έχει τη δυνατότητα να επιλέξει ανάμεσα στην αγγειοπλαστική, την αγγειογραφία και το ψηφιδωτό. Όλα τα προγράμματα  βασίζονται στην αρχή της βιωματικότητας. Η πλαισίωση γίνεται ή με κουκλοθέτρο είτε με θωρητική παρουσίαση διαφανειών. Οι μαθητές φεύγουν, έχοντας έρθει σε επαφή με τα κατασκευαστικά στάδια ενός αγγείου, ενός ψηφιδωτού, ενός υφαντού και παίρνουν μαζί τους το δικό τους έργο.

Στόχοι μας είναι η γνωριμία με ένα εργαστήρι κεραμικής και η συμμετοχή στη λειτουργία του. Σκοπός μας η προβολή του αρχαιοελληνικού πολιτισμού και της λαϊκής μας παράδοσης.

Η φιλοσοφία μας βασίζεται στη σημασία που έχει για μας  η μουσειακή εκπαίδευση.  Σε μια εποχή υλικού ευδαιμονισμού η ανάγκη για πολιτιστική εκπαίδευση είναι υψίστης σημασίας αφού η ενασχόληση με την τέχνη όχι μόνο διευρύνει τους πνευματικούς μας ορίζοντες αλλά μας προσφέρει απάγκιο και εκτόνωση ενδύοντας τη ψυχή μας με ομορφιά και αισιοδοξία.  Η μουσειακή εκπαίδευση προσφέρει τη βιωματική ενασχόληση με την τέχνη ενώ ταυτόχρονα μας φέρνει σε επαφή με την αρχαία ελληνική τέχνη αλλά και με τη λαϊκή μας παράδοση

Περιδιαβαίνοντας στους χώρους των μουσείων και τις δραστηριότητες των μουσειακών προγραμμάτων ζωντανεύουν γύρω μας εικόνες από την αρχαιότητα: οι αθλητές, οι θεοί, οι τελετουργίες ,τα ταφικά έθιμα όλα ενσαρκώνονται  μέσω του μαρμάρου, του πηλού, του χαλκού κάνοντάς μας να συνειδητοποιήσουμε την ύψιστη αξία της δημιουργίας.

Ο άνθρωπος, η πορεία του, τα επιτεύγματά του και η συνέχειά του στον χρόνο. Αυτή είναι η σπουδή, ο στόχος και το αντικείμενο της πολιτιστικής εκπαίδευσης. Η ανάγκη του ανθρώπου για δημιουργία και τέχνη. Η ανάγκη για το «ωραίο», το «κάλλος» των αρχαίων, που κάνει τη ψυχή μας να αναγαλλιάζει και εξηγεί πώς με τα πιο απλά υλικά  μπορούμε να κατασκευάσουμε αριστουργήματα. Αυτή η ανάγκη ωθεί τη δημιουργική μας φαντασία.

Αυτή η ανάγκη ωθεί και το εργαστήρι μας στην δημιουργία, οργάνωση και διεξαγωγή των προγραμμάτων του. Και βάσει αυτής της ανάγκης εστιάζουμε στην καλλιέργεια της τέχνης αποκλειστικά μέσω της προσωπικής δημιουργίας.

Σας καλωσορίζουμε στην ιστοσελίδα μας, περιηγηθείτε και ανακαλύψτε μαζί μας τον μαγικό κόσμο της αρχαιότητας και της λαϊκής μας παράδοσης και σας ευχαριστούμε για την εμπιστοσύνη που μας δείχνετε τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια!

Το εργαστήρι κεραμικής της Ακαδημίας Πλάτωνος

Ο πολιτιστικός Σύλλογος «Δια πηλού και Σιδήρου» εδρεύει στην Ακαδημία Πλάτωνος στο 19 της οδού Δράκοντος, δίπλα στον  αρχαιολογικό χώρο της Ακαδημίας. Η παρουσία του στο χώρο είναι πολυετής ενώ τα μέλη του αποτελούνται από κατοίκους της περιοχής. Στόχος του είναι η προβολή του πολιτισμού και της ιστορίας της περιοχής και έργο του η οργάνωση, διεξαγωγή και συμμετοχή σε δράσεις πολιτιστικού περιεχομένου με έμφαση στα εκπαιδευτικά προγράμματα σε σχέση με την κεραμκή, την υφαντική και το ψηφιδωτό

Η φιλοσοφία του συλλόγου μας διέπεται από τις αρχές του διαλόγου, της συνεργασίας, της κοινωνικής συνείδησης και της προβολής των πολιτιστικών αγαθών. Γι αυτό και θεωρούμε σημαντική τη διοργάνωση και διεξαγωγή μουσειακών προγραμμάτων. Φιλοξενούμε δωρεάν ειδικά σχολεία δίνοντας την ευκαιρία στους εργοθεραπευτές να διευρύνουν τις δυνατότητες των παιδιών. Κάθε χρόνο μας επισκέπτονται περί τα 500 σχολεία, αριθμός ικανός να εξασφαλίσει  αγαστή συνεργασία με 3.000 εκπαιδευτικούς.

Ο χώρος μας είναι ανοικτός στους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και στους πολίτες που ενδιαφέρονται για την προβολή των πολιτιστικών αγαθών  και την δημιουργία ανοιχτών χώρων πολιτισμού στις γειτονιές της Αθήνας. Στον χώρο μας μπορεί κανείς να δει τον κεραμεικό τροχό, τον κεραμεικό κλίβανο, το ζυμωτήριο του πηλού, τον αργαλειό, μουσειακά αντίγραφα αγγείων και παιχνιδιών, αγγεία όλων των ειδών και τύπων: από στάμνες και πιθάρια εως κρατήρες και αμφορείς. Ο επισκέπτης κατά αυτόν τον τρόπο μπαίνοντας στο χώρο αποκτά μια εποπτεία όλου του φάσματος της κεραμεικής τέχνης αλλά και άλλων παραδοσιακών τεχνών. Σημαντικότερο σημείο στα προγράμματά μας είναι η καθαυτή δουλειά και δημιουργία από το πρωτογενές υλικό. Έτσι, οι επισκέπτες  μας όχι μόνο παρακολουθούν αλλά δημιουργούν και τα δικά τους έργα. Ταυτόχρονα, κατά τη διάρκεια της πολυετούς λειτουργίας μας έχουμε φιλοξενήσει ποικίλλες δράσεις πολιτισμού συστήνοντας έτσι την γειτονιά μας σε όλη την Αθήνα.

Επειδή πιστεύουμε ότι η περιοχή που μας φιλοξενεί είναι υψίστης ιστορικής σημασίας, επειδή αντιλαμβανόμαστε το ρόλο της Ακαδημίας ως κεντρικό σημείο στην ανάπτυξη της φιλοσοφίας, επειδή γνωρίζουμε ότι έπαιξε σημαντικό ρόλο στην «παίδευσιν» της ελληνορωμαϊκής αρχαιότητας και επειδή τέλος θεωρούμε σημαντική την ιστορική μνήμη ως έννοια συνεκτική ενός λαού, προσπαθούμε καθημερινά να προβάλλουμε τη σημασία της περιοχής είτε με τις ξεναγήσεις ή με τις δράσεις ή με τις απλές επισκέψεις. Δίπλα στο πάρκο της Ακαδημίας, λοιπόν, κοντά στους ιερά άλση και τους ελαιώνες του Βοτανικού, στην καρδιά της παραγωγής των αγγείων, το εργαστήρι μας συνεχίζει την παράδοση της κεραμεικής τέχνης δίνοντας ανάσα ζωής και πολιτισμού στην περιοχή. 

 

Ακαδημία Πλάτωνος

«ένα αρχαιολογικό άλσος»

Στο ΒΔ άκρο της Αθήνας, ΝΑ του Κολωνού, βρίσκεται ο χώρος που ο φιλόσοφος Πλάτωνας επέλεξε να ιδρύσει το πρώτο πανεπιστήμιο, η Ακαδημία Πλάτωνος. Ο χώρος δεν επελέγη τυχαία αφού γνωρίζουμε από το Θουκυδίδη ότι η περιοχή αυτή, μαζί το «δημόσιον σήμα», θεωρείτο «κάλλιστον προάστιον», της αρχαίας πόλης. Είναι σίγουρο ότι η περιοχή ήταν ένας χώρος κατάφυτος από ελιές πλατάνια  και διάφορα  είδη φυτών, ενώ διέθετε, ήδη από την εποχή του Κίμωνα, και ένα πολύ καλό σύστημα ύδρευσης καθώς βρισκόταν κοντά στον Κηφισό.

Η περιοχή ονομαζόταν Ακαδήμεια έχοντας πάρει το όνομά της από τον επώνυμο ήρωα Ακάδημο ή Εκάδημο. Ο μύθος μας λέει ότι ο Ακάδημος αποκάλυψε στον Κάστορα και τον Πολυδεύκη, τα αδέρφια της ωραίας Ελένης , πού την είχε κρύψει ο Θησέας αφού την απήγαγε όταν ακόμα ήταν 12 ετών και χόρευε στο ιερό της ορθίας Αρτέμιδος στην Σπάρτη. Ο ρόλος του Ακάδημου στην ιστορία ήταν λίγο σκοτεινός καθότι πρόδωσε τον βασιλιά της Αθήνας, πάντως είναι γεγονός ότι οι Σπαρτιάτες όταν εισέβαλαν στην Αθήνα κατά την διάρκεια του Πελοπονησσιακού πολέμου και την κατέστρεψαν, σεβάστηκαν μόνο την Ακαδήμεια, και εδώ αξίζει να δούμε την επιρροή που ασκεί ο μύθος ως στοιχείο της θρησκείας των αρχαίων.

Τμήμα της σημερινής Ακαδημίας αποτελεί κομμάτι του «δημοσίου σήματος», αφού η αρχαία Ακαδημία ξεκινά εκεί που τελειώνει το δημόσιο σήμα, γι αυτό και από το χώρο της ξεκινούσαν οι λαμπαδηδρομίες προς τιμήν των νεκρών, που διέρχονταν από τον «Έξω δρόμο», ο οποίος μέσω του Διπύλου κατέληγε στην Ακρόπολη. Στο βωμό του Προμηθέα άναβαν οι αθλητές του πυρσούς και έτρεχαν για ενάμιση χιλιόμετρο ως το Δίπυλο. Ήταν τα περίφημα «άθλα», οι αθλητικοί αγώνες προς τιμήν των νεκρών. Η είσοδος της αρχαίας Ακαδημίας οριοθετείται από το τρίγωνο των οδών Πλάτωνος-Βασιλικού-Αίμωνος, εκτείνεται νότια ως τον Άγιο Τρύφωνα, όπου έχουν βρεθεί και τα ίχνη του Ιππάρχιου τείχους και ΒΑ ως την γωνία των οδών  Αίμωνος και Τριπόλεως, όπου βρέθηκε και ο συνοριακός λίθος (HΟΡΟΣ), της Ακαδημίας.Προχωρώντας, λοιπόν, κάποιος από την Ακαδημία στο Δίπυλο ή από το Δίπυλο στην Ακαδημία, μπορούσε να δει τους τάφους των επιφανών Αθηναίων ανδρών που είχαν χάσει τη ζωή τους στις πολεμικές επιχειρήσεις των Αθηνών, αυτό ήταν το περίφημο «δημόσιον σήμα», εκεί θάβονταν οι άνδρες δημοσία δαπάνη. Εκεί ο Περικλής το φθινόπωρο του 431π.Χ εκφώνησε τον «Επιτάφιο», λόγο προς τιμήν των πρώτων νεκρών του Πελοποννησιάκου Πολέμου και στην εξύμνηση της Αθήνας και της δημοκρατίας.

Τι ήταν για το αρχαίο Αθηναίο η Ακαδημία ; 

  • Ένα ιερό άλσος

Ο τόπος είχε τις 12 ιερές ελιές (δώδεκα μορίαι ελαίαι) που προέρχονταν από αυτή, που σύμφωνα με την παράδοση φύτεψε η Αθηνά στην Ακρόπολη. Η προστασία αυτών των ελαιών είχε ανατεθεί στο Μόριο Δία. Το λάδι από τις ελιές αυτές το λάμβαναν ως έπαθλο οι νικητές των αθλητικών αγώνων στα Παναθήναια. Σταδιακά οι ελιές έγιναν ο πυρήνας ενός μεγάλου άλσους και η περιοχή κατάφυτη από δέντρα ήταν το ιδανικό μέρος για περιπάτους και χαλάρωση. Οι 12 ελιές ήταν προστατευμένες από «δρύφακτα», όπως όλα τα ιερά δέντρα στα αρχαία άλση. Φυτεύοντας μια σειρά από δένδρα η Ακαδημία, έγινε ένας ωραίος  κήπος με τη διαφορά ότι κάθε δέντρο προστατευόταν από κάποια νύφη ή θεό οπότε αυτός που θα πείραζε τα δέντρα θα τιμωρούνταν από τον προστάτη τους. Έτσι, οι αρχαίοι δίνουν ιερότητα στους κήπους τους και τους προστατεύουν από βαναδαλισμούς. Τον έκτο αιώνα η Ακαδημία αρχίζει να γίνεται ένα σημαντικό προάστιο. Έτσι, ο Ίππαρχος περικλείει το άλσος μέσα σε ένα ισχυρό τείχος Γενικά, η Αθηνά προστατεύει τις ελιές της Ακαδημίας και δωρίζει το λάδι τους για τους αγώνες που γίνονταν προς τιμήν της, τα Παναθήναια.

 

 Ο αμφορέας των Παναθηναίων ή Παναθηναϊκός αμφορέας ήταν παραδοσιακό έπαθλο με το οποίο βραβεύονταν οι νικητές των αγωνισμάτων γυμναστικής και αρματοδρομίας στα Παναθήναια , εορτή προς τιμήν της Αθηνάς,. Απονεμήθηκε για πρώτη φορά στους αγώνες του 566-565 π.Χ.,  Είχε καθορισμένη, σταθερή περιεκτικότητα 36,4 λίτρων. Η μπροστινή όψη απεικονίζει πάντα την πρόμαχο Αθηνά ενώ η όπισθεν, σκηνές από το αγώνισμα στο οποίο διακρίθηκε ο νικητής.

  • Ένας  τόπος λατρείας.

Εντός των τειχών του άλσους ελάμβαναν χώρα μια σειρά από λατρείες με σημαντικότερη του ήρωα Ακάδημου. Η λατρεία των ηρώων είναι κάτι πολύ σημαντικό για τους αρχαίους Έλληνες, οι κάτοικοι της γεωμετρικής Αθήνας  βλέπουν τα αρχιτεκτονικά κατάλοιπα των κατοίκων των προηγούμενων αιώνων και κυρίως της μυκηναϊκής περιόδου ακούν τους μύθους και τα ποίηματα της προφορικής παράδοσης και αρχίζουν να τιμούν τους χώρους που έζησαν οι προπάτορές τους, αυτοί που θα προστατεύσουν την πόλη και τη φυλή τους. Κάπως έτσι η αψιδωτή οικία που ανακαλύφθηκε το 1955, και χρονολογείται στα 2300π.Χ θα θεωρήθηκε από τους κατοίκους των γεωμετρικών χρόνων ιερός χώρος και έτσι, έκτισαν μια αρκετά μεγαλύτερη οικία που χρησίμευε, σύμφωνα με τα ευρήματα ως χώρος θυσιών και ονομάστηκε από τους αρχαιολόγους «ιερά οικία». Η αψιδωτή οικία ονομάστηκε «οικία του Ακάδημου». Οι αρχαιολόγοι πιστεύουν ότι όπως έγινε και σε πολλούς τόπους, για παράδειγμα στις Μυκήνες, οι κάτοικοι ανακάλυψαν το αρχαιότερο από αυτούς κτίσμα και θεώρησαν πως εκεί έζησε ο προπάτορας της φυλής τους και έτσι τον λάτρεψαν, προσφέροντάς του θυσίες και τιμές θέλοντας να εξευμενίσουν το πνεύμα του και να του ζητήσουν να συνεχίσει να προστατεύει τη φυλή τους. Για την περιοχή μας ο ήρωας αυτός ήταν ο Ακάδημος, ο οποίος ανέρχεται σε μορφή τοπικού ήρωα.Σε οποιαδήποτε περίπτωση το κτίσμα της γεωμετρικής εποχής φέρει ίχνη εντατικής λατρείας δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για το ποιος λατρευόταν εκεί, μπορούμε ,όμως, να δεχτούμε ότι η Ακαδημία για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα λειτουργεί ως χώρος λατρείας.Ταυτόχρονα στην Ακαδημία ανακαλύφθηκαν μια σειρά από βωμοί: του Ερμή, του Ηρακλή, του Έρωτα, του Προμηθέα.

  • Χώρος άθλησης, επικοινωνίας και χαλάρωσης.

Ο βωμός του Έρωτα είναι αφιερωμένος από τον Χάρμο, και ο Παυσανίας αναφέρει ότι τον είδε στην είσοδο της Ακαδημίας. Ο βωμός χρονολογείται κατά την αρχαϊκή εποχή και είναι η πρώτη φορά που έχουμε σαφή αναφορά για το γυμνάσιο στην Ακαδημία: ο Χάρμος έστησε βωμό στον πολυμήχανο Έρωτα επί σκιεροίς τέρμασι γυμνασίου. Φαίνεται ότι ήδη από την εποχή που ο Ίππαρχος τοποθετεί τον περίβολο, γνωστό ως «Ιππάρχου τειχίον» δηλαδή τον 6ο αιώνα, το άλσος της Ακαδημίας είχε ήδη γίνει χώρος άθλησης, ενώ τον 5ο αιώνα ο Κίμων δενδροφυτεύει την περιοχή και υδροδοτεί το Γυμνάσιον, το οποίο υπάρχει μάλλον από πολύ παλιά. Ωστόσο, εμείς σήμερα είμαστε σε θέση να δούμε αυτό των ελληνιστικών χρόνων, φτιαγμένο, όμως, κατά ένα μεγάλο μέρος από τα αρχαϊκά μέλη του προγενέστερου Γυμνασίου, στην ουσία της παλαίστρας του Γυμνασίου καθότι γυμνάσιο θεωρείται ο ευρύτερος χώρος με τους κήπους, τις λουτρικές εγκαταστάσεις, την παλαίστρα, το στάδιο. Εδώ οι νέοι μαζεύονται για να αθληθούν , να συζητήσουν , να διδαχτούν από τους φιλοσόφους , να μάθουν μουσική και χορό γι αυτό οι βωμοί που ξεχωρίζουν είναι του ρωμαλέου Ηρακλή, προστάτη της σωματικής αγωγής  και του Λόγιου Ερμή, προστάτη της πνευματικής αγωγής. Εδώ ,στο αρχαίο Γυμνάσιο γίνεται πράξη το «νούς υγιής εν σώματι υγιεί». Το Γυμνάσιον βρέθηκε βορείως της εκκλησίας του Αγίου Τρύφωνα ενώ κοντά του διατηρούνται οι λουτρικές εγκαταστάσεις των αρχαϊκών χρόνων.

  • Χώρος φιλοσοφίας.

Και τα τρία γυμνάσια της Αθήνας : το Λύκειον, το Κυνόσαργες και η Ακαδημία ιδρύονται στον 6ο αιώνα έξω από τα τείχη της πόλης. Βαθμιαία, οι χώροι τους επιλέγονται από τους φιλοσόφους και γίνονται χώροι παράθεσης ιδεών. Τον 4ο αιώνα και στα τρία γυμνάσια ιδρύονται φιλοσοφικές σχολές. Έτσι, και στην Ακαδημία, ο Πλάτωνας αγοράζει ένα κτήμα και ιδρύει τη φιλοσοφική σχολή του. Πολλοί ερευνητές αναγνωρίζουν στο τετράγωνο περίστυλο κτίριο στα βορειοανατολικά του Γυμνασίου, τον Περίπατο, τμήμα της σχολής του Πλάτωνα. Στην Ακαδημία ο Πλάτωνας θα δίδασκε μουσική και σωματική αγωγή, μαθηματικές επιστήμες και διαλεκτική, όσα δηλαδή προτείνει στην «Πολιτεία», ως την ιδανική εκπαίδευση της ανώτερης τάξης των φυλάκων. Η Ακαδημία θα συμβάλλει στην πνευματική αίγλη της Αθήνας κατά τη διάρκεια της αρχαιότητας και των πρώτων χριστιανικών χρόνων. Εδώ, θα διατυπωθούν περίφημες θεωρίες για τα ζητήματα που απασχολούν την ανθρώπινη ηθική, θα γίνουν σπουδαίες ανακαλύψεις όσον αφορά το σύμπαν και την επιστήμη, θα λάβουν χώρα διάλογοι σπουδαίων φιλοσόφων. Στην Ακαδημία έρχονταν για να ακούσουν τους φιλοσόφους, να διατυπώσουν τις δικές τους απόψεις, να εκπαιδευτούν, να φιλοσοφήσουν και να ανακαλύψουν τη δύναμη της σκέψης. Η Ακαδημία μαζί με τα άλλα γυμνάσια, κατέστησαν την Αθήνα «Ελλάδος παίδευσιν». Το 529μΧ, έκλεισε με διάταγμα του Ιουστινιανού και από τότε χάθηκε το μεγαλείο της.

 

Ψηφιδωτό από την Πομπηία που δείχνει τον Πλάτωνα και άλλους φιλοσόφους στην Ακαδημία Πλάτωνος, διακρίνεται πίσω το περιστύλιο του Περιπάτου.

 

Η Ακαδημία Πλάτωνος στη σύγχρονη εποχή

                              «ένας χώρος που μένει να αποκαλυφθεί»

 

Εμφάνιση:
Ταξινόμηση:
Πλαγγόνες Νέο
..
Χωρίς ΦΠΑ: 0,00€